Zakupy online są niezwykle wygodną, szybką i łatwą formą dla konsumentów. Sprawa wydaje się też prosta od strony sprzedawcy. Jak natomiast jest w rzeczywistości? Czy prowadzenie własnego sklepu internetowego jest dużym wyzwaniem? Na pewno wymaga sporego zaangażowania i podążania za nowinkami w świecie e-commerce. Do tego szanse na powodzenie zwiększa znajomość własnej branży i oczekiwań klientów, stawianie na jakość i wykorzystywanie narzędzi marketingowych. Co jeszcze warto wiedzieć? Na jakie zyski można liczyć ze sklepu internetowego?
Własny sklep internetowy: szanse i zagrożenia!
Branża e-commerce z pewnością ma się lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Sprzedaż przez Internet zwiększa się każdego roku i powoli wypiera tradycyjne sklepy stacjonarne lub stanowi ich nieodzowne uzupełnienie. Dziś zakupów online można dokonać w kilka minut, a swoje zamówienie otrzymać nawet w kilka godzin. Sprawę w dużej mierze ułatwiają szybkie płatności i rozwinięty system dostaw.
Nic dziwnego, że konsumenci coraz chętniej korzystają właśnie z tej formy zakupów. Biorąc pod uwagę te czynniki, sklepy internetowe mają teraz naprawdę duże szanse powodzenia. Niemniej jednak duży popyt to nie wszystko! W Internecie napotkamy się z ogromną konkurencją. To przestrzeń, w której trzeba zadbać o wizerunek swojej firmy i zawalczyć o klientów. Nie wystarczy sprawne obsługiwanie platformy sklepowej, ale istotny jest cały szereg działań marketingowych, które przyczynią się do pozycjonowania sklepu w wyszukiwarce Google, budowania wizerunku na Facebooku i docierania do konsumentów.
Jednocześnie dostępnych jest wiele narzędzi marketingowych – od mediów społecznościowych po mailingi, czy reklamy AdWords. Warto dodać, że utrzymanie sklepu internetowego to znacznie niższe koszty, niż sklepu stacjonarnego.
Do tego szanse powodzenia zwiększa znajomość rynku i prowadzenie bloga z artykułami, w których przybliżamy klientom rozwiązania, które oferujemy i sposób w jaki rozwiążą one ich problemy. Warto postawić na dystrybucję produktów, na których się znamy i jesteśmy expertami oraz przeprowadzić badania rynkowe.
Do tego istotne jest szybkie i bezbłędne funkcjonowanie strony internetowej oraz dobrze opracowana logistyka (obecnie w logistyce prym wiodą paczkomaty i bez nich sprzedaż nie rozwija się tak szybko jakby mogła). Krótko ujmując nasze narzędzia i organizacja pracy również odzwierciedlą efekty z prowadzenia działalności.
Jakie zyski może dać sklep internetowy?
Na zyski w biznesie oczywiście składa się wiele czynników. Istotna jest między innymi kategoria produktów i ich jakość, a także zasięg działalności. Do jednej z najszybciej rozwijających się obecnie branży w przestrzeni online jest żywność.
Już niewielkie sklepy stacjonarne z bibelotami i niszowymi produktami wspomagane sprzedażą w Internecie i na serwisach aukcyjnych mogą generować z prowadzonej online działalności obroty od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Dla wielu sprzedaż online jest głównym źródłem dochodów, a sklep stacjonarny stanowi jedynie uzupełnienie.
Oczywiście w większości przypadków nie obędzie się bez przynajmniej podstawowego marketingu na social mediach (głównie Facebooku) i promocji w Internecie (głównie wyszukiwarka Google).